Kulturfond
. - Mai, 1960. En av historiens verste krigsforbrytere ankommer Drammen. Der begynner han et nytt liv i en blokk i Konnerudgata, får seg jobb på en papirfabrikk, vanker på den lokale kafeen, og lærer seg norsk. Han innleder et forhold til Martha Dreyer, en forfatter som bor to etasjer over ham. Men gjennom denne romansen begynner forsvarsmekanismene hans å svikte, og han kjenner på skyldbevissthet. Allikevel har han problemer med å vedstå seg rekkevidden av sine handlinger. Romanen er frittstående, men har flere berøringspunkter med de to foregående romanene: 'Døden i arbeid' og 'Anne F'. Sammen utgjør disse tre romanene en kontrafaktisk trilogi. Omtalen er utarbeidet av BS.
Mai, 1960. En av historiens verste krigsforbrytere ankommer Drammen. Der begynner han et nytt liv i en blokk i Konnerudgata, får seg jobb på en papirfabrikk, vanker på den lokale kafeen, og lærer seg norsk. Han innleder et forhold til Martha Dreyer, en forfatter som bor to etasjer over ham. Men gjennom denne romansen begynner forsvarsmekanismene hans å svikte, og han kjenner på skyldbevissthet. Allikevel har han problemer med å vedstå seg rekkevidden av sine handlinger. Romanen er frittstående, men har flere berøringspunkter med de to foregående romanene: 'Døden i arbeid' og 'Anne F'. Sammen utgjør disse tre romanene en kontrafaktisk trilogi. Omtalen er utarbeidet av BS.