Kulturfond
. - I gresk mytologi berettes det om nymfen Ekko, som fordi hun var alt for snakkesalig ble straffet av gudene. Hennes skjebne ble å bare gjenta det andre sa. I vår tid gjenoppstår Ekko i de sosiale mediene i form av skittkasting, virale memer og ekkokamre. Er man på lag med algoritmene vil man oppnå den høyeste gunsten i oppmerksomhetsøkonomien: synlighet. Men da kan man også ende opp som Ekkos store kjærlighet, Narkisson, som stirre seg til døde på sitt eget speilbilde. Med eksempler hentet fra politikken, vitenskapen og mytologiens verden undersøker Lena Lindgren hvordan menneskene i stadig større grad må forholde seg til kunstig intelligens. Omtalen er utarbeidet av BS.
Ekko var nymfen som snakket for mye. For dette ble hun dømt til den skjebnen å bare kunne gjenta det andre sier.
På 2000-tallet møter vi Ekko i medieteknologien; i virale memer, skittstormer, hekseprosesser og ekkokamre, Den som får algoritmene pa sin side, vinner oppmerksomhets økonomiens høyeste trofe: å bli sett. Og Ekkos store kjærlighet var Narcissus, han som druknet i sitt eget speilbilde.
I dette essayet fletter Lena Lindgren politikk, mytologi, psykologi og vitenskap sammen med scener fra Silicon Valley. Ekko er en samtidsdiagnose og en høyttenkning rundt noen av de mest avgjørende spørsmålene i vår tid - et forsøk på å skildre menneskehetens blind date med kunstig intelligens.
LENA LlNDGREN (f, 1969) bor i Oslo, Hun er til daglig politisk kommentator i Morgenbladet. Ekko. Et essay om algoritmer og begjær er hennes første bok.
-Fin innledning, men etterhvert blir det mye henvisninger til hva andre har sagt, en del selvfølgeligheter og noe litt rare tolkninger, eller kanskje bare litt kjedelig formidlet?