I denne boka skriver den prisbelønte salvadoranske journalisten, forfatteren og redaktøren Óscar Martínez om forutsetningene for god journalistikk når man dekker vold og død slik han gjør. Martínez har spesialisert seg på gjengkriminaliteten, politivolden, korrupsjonen og fattigdoms- og migrasjonsproblematikken som preger - som definerer - hjemlandet El Salvador og den mellomamerikanske regionen. Hvilket ansvar har journalisten i møte med kilderog ofre? Hvilken beskyttelse kan han love? Hvor langt skal han gå? Når skal han stoppe? Ved å gjennomgå tre store saker han har vært med på å grave fram, borer han i disse i dag høyaktuelle problemstillingene, i en tid da journalister lever farligere enn noen gang, sosiale medier og falske nyheter truer og mediene opplever stadig større kritikk for sin dekning, for mangel på objektivitet, dybdeundersøkelser og å la seg styre av klikkveldet. Dette er en bok som vil interessere både journalister og nyhetskonsumenter, og som har blitt innkjøpt av Norsk kulturfond.
I denne boka skriver den prisbelønte salvadoranske journalisten, forfatteren og redaktøren Óscar Martínez om forutsetningene for god journalistikk når man dekker vold og død slik han gjør. Martínez har spesialisert seg på gjengkriminaliteten, politivolden, korrupsjonen og fattigdoms- og migrasjonsproblematikken som preger - som definerer - hjemlandet El Salvador og den mellomamerikanske regionen. Hvilket ansvar har journalisten i møte med kilderog ofre? Hvilken beskyttelse kan han love? Hvor langt skal han gå? Når skal han stoppe? Ved å gjennomgå tre store saker han har vært med på å grave fram, borer han i disse i dag høyaktuelle problemstillingene, i en tid da journalister lever farligere enn noen gang, sosiale medier og falske nyheter truer og mediene opplever stadig større kritikk for sin dekning, for mangel på objektivitet, dybdeundersøkelser og å la seg styre av klikkveldet. Dette er en bok som vil interessere både journalister og nyhetskonsumenter, og som har blitt innkjøpt av Norsk kulturfond.